مدیرعامل ایرنا: رسانه های ایران در منازعات سیاسی و بین المللی عملکرد موفقی نداشته اند

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: در حال حاضر بخش مهمی از منازعات سیاسی و بین المللی از طریق رسانه و بسیاری از رویارویی ها به شکل محتوایی و تبلیغاتی انجام می شود، اما آنگونه که باید از پس این رویارویی برنیامده ایم.

به گزارش روابط عمومی ایرنا، حسین جابری انصاری در نشست هم اندیشی با رسانه های لرستان در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اظهار کرد: بخش مهمی از درگیری ها و منازعات در بستر رسانه انجام می شود، اما خلل‌های بنیادینی در این عرصه وجود دارد و هنوز مشکل داریم.

وی با طرح این سوال که آیا ما در کشور رسانه های نوشتاری، دیداری و یا شنیداری کم داریم افزود: حدود ۵۰ خبرگزاری در کشور ثبت قانونی و رسمی شده که قابل مقایسه با سایر کشورهای جهان نیست با این حال در حوزه رسانه ضعف داریم.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا عنوان کرد: مجموع رسانه های ما پاسخگوی این منازعه عمیق و گسترده نبوده در حالیکه تعداد رسانه های ایران در مقایسه با جهان کم نیست.

جابری انصاری تصریح کرد: فقدان مرجعیت رسانه و ضعف مفرط در مرجعیت رسانه به تعبیر عامیانه باعث شده دست ما به عنوان ملت و دولت ایران در زیر ساطور بیگانگان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مشکل ما این است که از رسانه می خواهیم به وظیفه سنگین خود عمل کند، اما به مقتضیات و نیازهای رسانه توجهی نداریم و انتظار داریم که تبلیغات چی مستقیم ما باشد، در حالیکه در علم ارتباطات این جزو بدیهیات است که تبلیغ مستقیم بدترین و غیر مفیدترین نوع تبلیغ است و دل مخاطب را می زند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رسانه امر مرتبط با زندگی جدید است و چنانچه مخاطبان از مسائل طرح شده در آن اقناع شوند، نشان می دهد که رسالتمان را خوب انجام داده ایم و در غیر این صورت نتوانسته ایم موفق باشیم.

جابری انصاری تاکید کرد: اگر رسانه ها مرجعیت دارند و مخاطبان با جان و گزارش های آن را می پذیرند، چرا با کوچکترین مورد و پیشامدها دچار بحران می شویم.

وی اضافه کرد: ما نباید صورت مساله را پاک کنیم، بلکه بسترهای ایجاد مشکل را بررسی و علت یابی کرده و به سمت حل مساله برویم، همچنین کارکردی که برای رسانه تعریف کرده ایم، مطابق مقتضیات و چارچوب های رسانه نیست، نباید از رسانه بخواهیم تبلیغ مستقیم کند و بعد بگوییم رسانه موثری نیست.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا عنوان کرد: ما می خواهیم به طور مستمر در رسانه بگوییم، خوب هستیم و همین باعث شده مخاطب اقناع نشود در حالی که رسانه خوب علاوه بر بیان محسنات و دستاوردها مشکلات را نیز در بسته بندی های زیبا به مخاطب تحویل می دهد

جابری انصاری یادآور شد: انقلاب اسلامی در همه جای ایران خوب کار کرده اما اگر مشکلات را هم نگوییم، مخاطبان خود را از دست می دهیم.

وی تاکید کرد: رسانه های حرفه ای دشمن پیام های دشمنانه را دسته بندی کرده و به مخاطب تحویل می دهند و از تبلیغ غیرمستقیم استفاده و مطالب خود را به اصطلاح زورق پیچ می کنند در حالی که ما ضروریات رسانه را رعایت نمی کنیم و این مرجعیت را از رسانه گرفته است.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با تاکید بر اینکه باید به سمت توانمندسازی رسانه در عرصه کشور حرکت کنیم، عنوان کرد: خبرگزاری ایرنا باید خبرگزاری ملی و رسانه جمهوری اسلامی و خبرگزاری دولت و ملت و رسانه حرفه‌ای و مطابق با مقتضیات زمانه باشد و در این راستا تلاش می کنیم در درون و برون سازمان و در فضای سیاسی و اجنماعی کشور ضرورت های این مفهوم از رسانه و کارآمدی آن را افزون کرده و هم زمان نیازها و دغدغه های دولت، دلسوزان نظام و ملت را هم پاسخگو باشیم.

اخبار نمایندگی ایرنا در استان لرستان را اینجا بخوانید.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.